BLOGS

5 Tips Pilih Berus Gigi Anak 1-3 Tahun

BERUS GIGI YANG SESUAI UNTUK SI COMEL! Kebanyakan ibu mama emak ummi masih tercari-cari berus gigi yang sesuai untuk Si Comel. Sekarang ni anak-anak dah pandai demand,kena ikut apa yang dorang suka. Apa yang dorang nak mesti ibu ummi emak mama ikutkan dengan segera. Setuju? Betul tak anak-anak 1-3 tahun ni masih belum pandai nak…

Tips Ubat Gigi Yang Sesuai

Bagi orang dewasa, carilah ubat gigi yang ada Flouride. Jangan takut, flouride tak bahaya. Guna pun untuk gigi bukan kita nak makan ubat gigi. Guna ubat gigi sebesar kacang tanah je. Jangan pula letak sepanjang berus gigi macam dalam iklan tu. Bagi kanak-kanak 6 tahun ke bawah, bagi ubat gigi TANPA FLUORIDE. Sebab budak kecil…

Kotoran Gigi Dan Pemutihan Gigi

Salah satu sebab yang paling biasa orang memilih pemutihan adalah untuk menyingkirkan kotoran. Kotoran pada gigi berlaku dari masa ke masa dari pendedahan kepada zarah makanan tertentu, cecair dan juga disebabkan oleh penuaan dan penjagaan. Terdapat beberapa jenis kesan yang boleh dikeluarkan dengan pemutih gigi dan beberapa sebab gigi menjadi kotor di tempat pertama. Kotoran Ektrinsik Pemutihan…

Cara Mudah Kekalkan Kesihatan Gigi Dan Gusi

Kita semua tahu bahawa anda perlu berus gigi pagi dan malam dengan ubat gigi yang bagus, flos dengan kerap dan mengelakkan makanan tertentu untuk menjaga gigi dan gusi yang sihat. Apa lagi yang kita boleh lakukan untuk menjaga gigi kita putih dan dan mulut kita sihat? Berikut adalah beberapa tip-tip utama dan nasihat yang baik…

Kenapa Gigi Saya Tidak Putih

Kebanyakan warna gigi yang asli ialah putih kekuningan. Biasanya gigi akan berwarna sedikit kekuningan di bahagian leher gigi yang berdekatan dengan gusi. Ini adalah kerana lapisan luar sedikit nipis berbanding bahagian lain dan menyebabkan lapisan dalam yang kekuningan terserlah. Ada beberapa sebab mengapa sesetengah orang mempunyai gigi yang sangat kuning/coklat. 1. Kesan sampingan ubat antibiotik…

Malas Gosok Gigi, Muka Jadi Bengkak

MOHON SEBARKAN.. !!! Malas Gosok Gigi, Muka Jadi Bengkak !! Rupanya Inilah Puncanya ….!! Tengah dok joging, tetiba dapat call dari hospital; child with facial swelling (bengkak bahagian muka) Ini adalah kes kedua yang sy terima panggilan untuk 2 hari berturut-turut. Umur kanak-kanak masih muda, sekitar 2-3 tahun. Kedua-dua kes bengkak muka ini adalah disebabkan…

Sakitnya Bila Gigi Bongsu Tumbuh

Kenapa sakit apabila gigi bongsu tumbuh, tidak seperti gigi-gigi lain? Kadang kala, gigi bongsu tidak dapat tumbuh sepenuhnya pada gusi dan akan menimbulkan pelbagai masalah. Dua sebab utama kenapa gigi bongsu tidak dapat tumbuh sepenuhnya adalah:   a) Tidak cukup ruang untuk tumbuh. Biasanya terjadi jika anda mempunyai rahang yang kecil. b) Dihalang gigi lain,…

Gigi Tumbuh Dua Baris, Kelalaian Ibu Bapa

Biasanya anak kecil sudah mula berganti gigi ketika menginjak usia 6 tahun, namun gigi anak lelaki seorang ibu ini pula tidak berubah sehingga dia berusia 8 tahun. Ketika sudah mula menunjukkan pergantian gigi, giginya tumbuh menjadi dua baris! Ini disebabkan kerana gigi susunya tidak gugur, gigi tetapnya pula sudah tumbuh. Keadaan gigi kanak-kanak ini semakin…

Ubat Gigi Putih Boleh Putihkan Gigi

Ubat gigi pemutih tidak akan membuat gigi anda bertambah putih. Ia bertujuan untuk mengurangkan atau menghilangkan kekotoran berwarna (stain) pada gigi yang berpunca dari rokok, atau minuman berwarna seperti kopi, teh atau milo. Gigi anda memang berwarna sedikit kekuningan disebabkan warna lapisan dalam gigi (dentin) adalah kuning. Jadi jika anda beranggapan bahawa dengan menggunakan ubat…

Istilah Pergigian Yang Ramai Tak Tahu

Plak (plaque) : selaput lembut pada gigi yang terbentuk pada permukaan gigi pada setiap hari Karang gigi (calculus/tartar) : plak yang menjadi keras akibat tidak dibersihkan setiap hari Cuci gigi (scaling) : Pembersihan karang dan plak dari permukaan gigi dengan satu alat yang bergetar dan mengeluarkan banyak air Karies (caries) : permukaan gigi yang berlubang/…

FLASH SALE! 10% OFF USE CODE: JULY10
0
Your Cart